X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

• Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Eten en drinken" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.

Zuid afrikaans eten

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Bekijk het profiel van Winter
Datum: 26-08-2009
Auteur: Winter
Het weekend van 21-23 augustus 2009 was voor ons het weekend waar we een jaar naar uitgekeken hebben. Het is onze trouwdag en dat weekend gaan wij altijd weg, met zn tweetjes zonder de kinderen. Het is altijd even puzzelen om ze ergens onder dak te krijgen maar tot nu toe is dat nog altijd gelukt. Oma, vriendjes en tantes worden ingeschakeld en vrijdag middag stappen wij in onze camper. Even lekker bij tanken bij elkaar en opladen voor het volgende jaar.

De reis

Dit jaar hadden we gekozen om in de buurt van Bladel onze rust te zoeken. Echter het beoogde kampeer terrein was al volgeboekt. Na wat rond gezocht te hebben kwamen we uiteindelijk terrecht bij een jachthaven waar je de nacht op het parkeerterrein in de camper kunt doorbrengen. Helaas waren we door de omzwervingen zo laat dat het hek al weer dicht was en we het terrein niet op konden. Toch maar weer verder gereden en uiteindelijk rond een uur of 12 een plekje gevonden bij een sportcentrum in de buurt van Bergeyk. Hier stond al een camper op de parkeerplaats en waar er 1 staat, kunnen er ook twee staan.
Helaas door het late uur en het zoeken  naar een geschikte plek, was van rust en ontspanning nog geen enkele sprake.
We zijn direct naar ons bed gegaan en vielen allebei als een blok in slaap.
De volgende ochtend werden we pas om een uur of 11 wakker en zijn we na het ontbijt maar weer opnieuw opzoek gegaan naar een kampeerplek in de regio. Na wat rondbellen en zoeken op het internet kwamen we uit bij een kampeerboerderij in Chaam die nog wel een plekje voor ons had.
De motor gestart en de navigatie geprogrammeerd gingen we eindelijk op weg naar onze rustplek.

Ongeveer 10 minuten later rijden we over een B weg en zien om ons heen overal boeren- en mini campings.
Het leek wel of alle kleine kampeergelegenheden uit de regio hier waren geconcentreerd. Chaam hebben we niet gehaald. Het eerste terrein waar we langs gekomen waren leek geheel verlaten te zijn en hoe veel rust wil je dan hebben.
De camper geplaatst, luifel uitgezet, stoelen en tafel eronder. Een boek en we waren helemaal gelukkig.

Echter na enige tijd komt ook het moment dat de innerlijke mens meer verlangt dan alleen maar rust. Voedsel blijkt ook best aangenaam te zijn. Dus op zoek naar een leuk restaurant in de buurt. We konden fietsen lenen van de campinghouder en kregen als tip het restaurant 'De afrika Savanne'.

Het restaurant

Na een stief kwartierje fietsen hebben we het restaurant gevonden. Bij binnenkomst voelde je je meteen in het buitenland. Er hing een andere sfeer, er heerste een andere cultuur en de geur van exotische gerechten bracht je in gedachten naar een ver en vreemd oort. De stem van de serveerster bracht ons echter met een klap weer terug in nederland. Op de een of andere manier verwacht je in een dergelijke omgeving een zoete zachte stem en geen "hoi leuk dat jullie er zijn ga zitten dan kom ik met de kaart". Het amsterdamse accent ontbrak er alleen nog maar aan.

Na een leuke plek te hebben uitgezocht bij het raam kwam de serveerster met de kaart. Na even te wennen aan de stem viel het best wel mee en bleek de dame zeer goed op de hoogte van de speciale kenmerken van de Zuid Afrikaanse keuken. De verschillende gerechten op de menukaart werden vermeld in het Zuidafrikaans, met gelukkig een nederlandse uitleg van de inhoud van het gerecht.

Na uitgebreid geinformeerd te zijn door de serveerster kozen wij uiteindelijk voor een voorgerecht genaamd de 'lieflafjes skotel'. Het hoofdgerecht van mijn vrouw was een springboksteak en ik ging voor de springbokgoulash. Het nagerecht was snel gekozen, een 'Choco Loko' voor mijn vrouw en een 'bosbessie' voor mij.
De verzorging van het voorgerecht was uitstekend, de verschillende gerechten waren duidelijk met passie en liefde voor het vak bereid. Precies zoals de naam al deed vermoeden, waren het allemaal 1 haps gerechten in een zuidafrikaanse sfeer.

Na even de serveerster apart te hebben ingefluisterd dat wij dit weekend 18 jaar getrouwd zijn en het leuk zou zijn als het dessert daarop zou worden aangepast, kwam het hoofdgerecht.
De springbok smaakt naar springbok een andere omschrijving is er bijna niet voor te geven. Het is heerlijk mals, wat ook te danken is aan de kok uiteraard, en heeft een ietwat zoetige smaak. De slappie chips (patat) deden hun naam geen eer aan, ze waren heerlijk krokant maar zeker niet te hard. De geserveerde non alcoholische fruit cocktail paste perfect bij de smaak van het hoofdgerecht.

Het dessert was ook voor mij een verrassing uiteraard, je kunt van alles verwachten als je geen specifieke eissen stelt.
Het kan simpel een sterretje in een ijsje gestoken zijn of een presentatie door het voltalige personeel met bijbehorend gezang, en alles wat daar tussen zit.
De kok heeft blijkbaar plezier in zijn werk en wil daar ook graag eer van hebben. De beide verschillende dessert waren gecombineerd op 1 groot plateau met in het midden de Bosbessiemousse waarin twee koekjes staken. De verschillende ijsbolletjes lagen aan weerzijden van deze mousse en waren voorzien van sterretjes. De slagroom lag verdeeld en opgemaakt hier omheen. En de rand van het plateau was gebruikt om in chocoladesaus de tekst "gefeliciteerd 18 jaar getrouwd' te schrijven.

Het geheel was allemaal zeer verzorgd en zoals gezegd de kok weet de weg in zijn keuken en heeft eer van zijn werk.
Zelden hebben wij een restaurant meegemaakt waar het eten zo lekker en verzorgd was voor een heel normale prijs.

De sfeer in en om het restaurant maakte het geheel compleet. Wij gaan hier zeker nog een keer terug en een ieder die op zoek is naar een neit alledaags restaurant in de omgeving van Bergeijk, kan ik dit resaturant van harte aanbevelen.

Alleen de stem van de serveerster, die kan wel een schaafje gebruiken.

Winter.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!